Toen na jaren trouwe dienst onze wasdroger zijn laatste, zoet ruikende adem had uitgeblazen togen wij er op uit om een nieuwe uit te zoeken. Gedreven door een hardnekkige trouw aan de plaatselijke middenstand stapten we opgewekt een fysieke (!) winkel binnen, waar we wat geduld moesten opbrengen voordat we werden opgemerkt. We verheugden ons op het persoonlijke advies en een royale sortering aan apparaten waaruit wij verantwoord konden kiezen. Een oudere heer slofte op ons af, zelf niet bijster onder de indruk van het assortiment dat werd tentoongesteld. Het werd niks. Vanuit onze ooghoeken zagen we wel een handig, klein koelkastje dat we niet direct nodig hadden maar ons kon dienen om koude drankjes te serveren bij grote partijen. De prijs was schappelijk. Zonder droger, maar met de afgerekende impulsaankoop vertrokken we huiswaarts. Bij Coolblue bestelde ik thuis in een paar klikken een nieuwe droger. ‘Alles voor een glimlach’, las ik. Net als de koelkast kwam de droger de volgende dag. Rond koffietijd arriveerden twee leeftijdsgenoten van de middenstander. Met een steekwagentje werd de koelkast bij de voordeur gezet, waarna de mannen rechtsomkeert maakten. ‘Ho, ho’, riep ik nog, ‘kan je hem niet even uitpakken?’ Zuchtend wierpen de mannen een blik op de bon. ‘Alleen bezorgen staat hier’, hoorde ik. ‘Sorry’. En weg waren ze. Ik zocht net mijn telefoon om verhaal te halen toen Coolblue de straat inreed. Energiek sprongen twee mannen uit hun vrachtwagen en niet veel later werd de droger naar binnen gereden. “Waar moet ie komen?’, vroeg een van hen. De droger werd aangesloten, getest en de kartonnen verpakking werd meegenomen. Hoorde ik er nou eentje neuriën? ‘Die koelkast, kunnen we die misschien ook even uitpakken?’, gingen ze verder. Om het ding daarna in de garage te plaatsen en alle rommel mee te nemen. Wat een ervaring. Inderdaad: alles voor een glimlach.
Ieder A-merk heeft wel zo’n motto. AEG laat je nooit in de steek. BMW maakt rijden geweldig. TUI, discover your smile. Het behelst een belofte. Jouw fantasie gaat er gelijk mee aan de slag en je laadt het merk met jouw verwachting. Het motto geeft ook duidelijkheid aan de medewerkers van het bedrijf. Zo dragen ze bij aan de beleving van het merk. Stel je eens voor dat jij een A-merk zou zijn, welke belofte zou jij dan doen? En als het er meerdere zijn, welk motto zou je dan bovenaan zetten? Past jouw motto bij de dingen die je de hele dag doet? Voelt het goed? Frans Veldman werd onlangs geciteerd door de voorzitter van de Franse vereniging voor haptonomie. Vrij vertaald: ‘Mensen gelukkig maken, dat is het enige en voornaamste doel van de haptonomie’ las ze haar publiek voor. Ik sloeg er direct op aan. Mensen gelukkig maken, die glimlach bezorgen, dáár gaat het om.
Je houdt er allebei een goed gevoel aan over. En in ons geval een kurkdroge was.